AiNi

PENDIDIKAN ISLAM MENJANA SAHSIAH TERPUJI
MeNgGaPaI iMpIaN...mErEaLiSaSiKaN cItA-cItA

Wednesday, 14 March 2012

Asas-Asas Pengajaran dan Pembelajaran



APA DIA PENDEKATAN, KAEDAH, TEKNIK DAN STRATEGI PENGAJARAN?

Mok Soon Sang 1992, Pedagogi 2 m.s. 8

 • Pendekatan – jalan yang diambil
• Kaedah – cara teratur, kemas & sistematik
 • Teknik - kaedah membentuk teknik.

Misalnya kaedah bercerita = teknik menyampaikan cerita (gaya); kemahiran menyampaikan cerita; pelbagai teknik.

 APAKAH PERBEZAAN ANTARA STRATEGI, KAEDAH, PENDEKATAN DAN TEKNIK PENGAJARAN? PENDEKATAN = APPROACH (pp. 58)

• A way to
 • Means of reaching
• A way of considering/dealing with
 • e.g. a problem: a new approach

 TEKNIK = TECHNIQUE (pp. 1257)

• Proficiency or skill in the practical art/science
 • e.g. a teacher with a good voice but poor technique
 • A way of achieving one’s purpose skillfully. (Sumber: CHAMBERS ENCYCLOPEDIC ENGLISH DCTI ONARY)

 Apakah Klasifikasi Strategi Pengajaran dan Pembelajaran?

 1. Strategi Pemusatan Guru
2. Strategi Pemusatan Murid
3. Strategi Pemusatan Bahan Pelajaran

 APAKAH CIRI-CIRI STRATEGI PEMUSATAN GURU?

 • Guru memainkan peranan penting
 • Komunikasi sehala. Guru banyak bercakap.
 • Kepimpinan guru secara autokratik
 • Pencapaian objektif guru diutamakan
 • Penyebaran ilmu pengetahuan lebih diutamakan daripada penyuburan nilai murni/perkembangan emosi.
 • Penyampaian fakta secara menghafal. Pembelajaran berbentuk mengingat/menghafal.
 • Interaksi di antara murid adalah pasif.
 • Kaedah keseluruhan kelas.
• Murid-murid kurang kreatif/ tidak berinitiatif.
 • Kaedah & Teknik – penerangan, demonstrasi, syarahan, kumpulan/pasukan, bercerita, keseluruhan kelas.

 APAKAH CIRI-CIRI STRATEGI PEMUSATAN MURID?

 • Murid memainkan peranan penting
 • Komunikasi dua hala. Guru menyoal/membimbing.
 • Kepimpinan guru secara demokratik. Perbincangan/galakan murid memberi pendapat,
 • objektif pencapaian murid diutamakan
 • perkembangan murid secara menyeluruh/seimbang ( j.e.r.i.)
 • Ujian formatif digunakan bagi membaiki kelemahan murid.
 • Penyampaian guru untuk pembelajaran bermakna, memahami & membuat kesimpulan,
 • Peluang interaksi di antara murid adalah positif (bekerjasama, bertolak ansur, tolong-menolong)
 • Kaedah kumpulan/perbezaan & minat murid dipupuk,
• Murid-murid bersifat kreatif/ berinitiatif.
 • Kaedah & Teknik – projek, inkuiri-penemuan, perbincangan, penyoalanan, penyelesaian masalah, simulasi, main peranan, sumbangsaran, kumpulan kecil dsb.

APAKAH CIRI-CIRI STRATEGI PEMUSATAN BAHAN PELAJARAN?

 • Bahan pelajaran memainkan peranan penting.Pergantungan kepada bahan untuk mencapai objektif pengajaran.
 • Komunikasi/interaksi berlaku antara guru/bahan atau murid/bahan pembelajaran
 • Kecekapan/kemahiran penggunaan bahan pengajaran-pembelajaran diutamakan
 • Penekanan kepada jasmani, rohani, dan kognitif. Murid dilatih dalam kemahiran, kefahaman dan berdikari.
 • Pengajaran bermakna, menarik dan berkesan.
 • Peluang interaksi antara muid banyak. Sifat social yang positif dapat dipupuk melalui kaedah kumpulan kecil – ujikaji, projek, perbincangan dsb.
 • Pengetahuan abstrak dapat dijadikan konkrit dengan adanya bahan-bahan pelajaran
• Kaedah & Teknik – komputer, bahan cetak, modul, buku teks, buku rujukan, kamus, perakam pita, carta, peta, geraf, spesimen, slaid, video, televisyen, projektor, dsb.

APAKAH PENDEKATAN DAN STRATEGI KESEPADUAN?

 • Penggabungjalinan
 o Proses penyampaian beberapa kemahiran
 o Kecekapan melaksanakan aktiviti – membaca, menulis, menghurai, mengira, mewarna, menyanyi, melukis, melabel, mengarang, becerita, berlakon dsb.
 o Mendengar, lisan, membaca dan menulis secara bersepadu
o Kemahiran matematik digabungjalinkan dengan kemahiran bahasa
 o Ciri-ciri gabugjalin:  Integrasi beberapa kemahiran  Prosesnya bersepadu dan menyeluruh  Aktiviti dipelbagaikan dengan menarik  Kemahiran utama menjadi fokus  Organisasi kemahiran fleksibel  Kemahiran diintegrasikan saling kukuh mengukuh antara satu sama lain.
 o Cara mengguna gabungjalin  Mengenalpasti kemahiran utama & kemahiran sampingan  Kemahiran utama diberi fokus  Kemahiran-kemahiran sampingan dikuasai dahulu untuk kukuhkan kemahiran utama  Kemahiran utama digunakan di peringkat perkembangan pelajaran, kemahiran sampingan digunakan di semua peringkat pelajaran  Strategi penggabungjalinan kemahiran hendaklah dirancangkan berdasarkan objektif pelajaran, kebolehan & pencapaian murid.  Kemahiran-kemahiran diintegrasikan dalam urutan yang sesuai. Setiap kemahiran hendaklah dikaitkan dengan kemahiran yang berikutnya secara lojikal.
 • Penyerapan o Proses mengintegrasikan unsur-unsur isi kandungan daripada dua atau lebih mata pelajaran dalam sesuatu pelajaran o Isi matapelajaran sains dan kajian tempatan diserap menjadi isi mata pelajaran bahasa. o Pendidikan moral, Pendidikan seni, Pendidikan jasmani & Muzik juga diserapkan dalam program bahasa sebagai aktiviti sokongan. o Geografi, Sejarah, Kesihatan dan pendidikan moral diserapkan secara bersepadu dalam Sains /Kajian Tempatan. o Penerapan Nilai murni , kurikulum akademik disepadukan dengan kokurikulum, kurikulum formal disepadukan dengan kurikulum tak formal. o Ciri-ciri penyerapan :  Mengandungi beberap unsur ilmu pengetahuan  Berbagai unsur diserapkan dalam satu matapelajaran  Bilangan mata pelajaran dalam penyerapan fleksibel  Organisasi isi kandungan - Unsur utama dan unsur sampingan  Proses penyerapan boleh berlaku serentak dengan proses penggabungjalinan.
 APAKAH PENDEKATAN DAN STRATEGI PENGAJARAN INDUKTIF? • Mengumpul dan mentafsir maklumat-maklumat kemudian membuat generalisasi/kesimpulan • Bermula dengan memberi beberapa contoh yang khusus • Contoh-contoh mempunyai prinsip yang sama • Murid dibimbing memikir, mengkaji, mengenalpasti & mentafsir maklumat untuk membuat generalisasi/kesimpulan • Matematik, bahasa dan sains banyak menggunakan pengajaran induktif • Kaedah inkuiri-penemuan diamalkan apabila mengajar sains o Contoh kusus ikan emas, udang, sotong, berudu o Memerhati & mengkaji – bernafas melalui insang o Mentafsir dan membuat generalisasi – Haiwan hidup dalam air mempunyai insang untuk bernafas. • Prinsip Penggunaan Strategi Pengajaran Induktif o Sediakan contoh-contoh yang sesuai o Soalan-soalan disediakan untuk membimbing membuat kesimpulan o Guru tidak menghuraikan isi pelajaran, murid dibimbing untuk mencari kesimpulan o Jenis contoh khusus dipelbagaikan tetapi mengandungi ciri yang sama o Contoh-contoh khusus yang dipilih haruslah sesuai & mencukupi. o Murid-murid digalakkan memberi contoh yang sama o Guru tidak harus memberi contoh sekaligus o Sediakan alat bantu mangajar o Penggunaan deria-deria murid dalam aktiviti – lihat, dengar, hidu & sentuh. o Pengajaran mengikut urutan yang tepat – contoh-contoh spesifik membawa kepada kesimpulan umum.

 APAKAH PENDEKATAN DAN STRATEGI PENGAJARAN DEDUKTIF?

 • Strategi Pengajaran Deduktif merupakan kaedah mengajar yang kompleks kerana murid perlu memperolehi kefahaman yang mendalam /mencukupi serta berupaya memilih rumus, hukum, teorem, peraturan yang telah dipelajari dengan tepat untuk diaplikasi pada contoh-contoh khusus.
 • Bermula daripada berberapa rumus, prinsip, hukum, teorem/peraturan
 • Digunakan kesimpulan baru, generalisasi baru daripda rumus, hukum, peraturan
 • Proses pengajaran: o Prinsip/rumus o Kaedah deduktif o Aplikasi rumus/prinsip o Mendapat rumus baru, prinsip baru dsb. o Guru memberi tahu murid objektif pelajaran pada peringkat awal, o Murid dibimbing mengingat kembali hukum, prinsip, teori, peraturan bagi mendapat kesimpulan yang baru/ menyelesaikan masalah.

 APAKAH PENDEKATAN DAN STRATEGI PENGAJARAN ELEKTIF/eklektik?

 o Elektif bererti pemilihan, eklektik bermakna bercampur o Gabungan pendekatan digunakan o Menggabungkan pendekatan indukti dan deduktif o Banyak digunakan dalam pengajaran sains dan matematik o Boleh gunakan strategi Pusatan guru, Pusatan murid, Pusatan bahan o Digunakan dalam aktiviti pemulihan dan pengayaan

APAKAH PENDEKATAN DAN STRATEGI PENGAJARAN TEMATIK?

 • Pokok perbicaraan/topic utama contoh tema alam semula jadi, tema perpaduan kaum
 • Tema dipecahkan kepada sub-topik untuk perbincangan o kumpulan pelbagai kebolehan o sama kebolehan
• Tema yang sama dibincangkan oleh o kumpulan pelbagai kebolehan o sama kebolehan
 • Tema yang berbeza tetapi saling melengkapi o kumpulan pelbagai kebolehan o sama kebolehan
• Selepas perbincangan, dapatan-dapatan dibentangkan oleh wakil kumpulan
 • Membuat rumusan

 APAKAH PENDEKATAN DAN STRATEGI PENGAJARAN MASTERI (Mastery Learning)?
 • Penguasaan, Kemahiran , Cekap, Lengkap
 • Maklumbalas pembelajaran, pengubahsuaian, meningkat keberkesanan
 • Faktor pencapaian murid: o Kebolehan asas o Kuantiti & kualiti pengajaran/pembelajaran o Kebolehan memahami pengajaran o Daya usaha pembelajaran berterusan o Masa pembelajaran
 • Strategi pengajaran – adakan objektif yang jelas dan boleh diukur.
 • Pilih kaedah & teknik yng berkesan
• Nilai hasil pembelajaran dengan ujian formatif (diagnostic) dan ujian sumatif berdasarkan objektif pelajaran bagi melihat tahap penguasaan pelajaran
• Aktiviti pemulihan kepada yang belum menguasai sesuatu pelajaran
• Yang lemah diberi pemulihan dan yang mencapaia objektif diberi aktiviti pengayaan.

No comments:

Post a Comment